mandag den 6. september 2010

Let's get physical!




I dag begyndte O-week, eller orientationweek, som kort sagt går ud på at vi bliver bombet med informationer, til vi ikke længere kan stå op. Et tætpakket program, med masser af aktiviteter, såsom camping på Hong Kong-manér, hvilket kræver at man overnatter på vandrehjem, da varmen i et telt om morgen, nærmest ville være dræbende. (folk der har været på Roskilde de seneste par år forstår...)

En af dagens mange præsentationer, var en introduktion til Quan Cai systemet, som kort sagt betyder fuld udvikling, ved at deltage i mange forskellige aktiviteter, som skal udfordre en både fysisk, psykisk, kreativt, og samtidig gavne andre. I dag skulle vi tage stilling til de aktiviteter der falder under kategorien community-services.
Det foregik ved at vi fik en time til at gå rundt og høre lederne af de forskellige aktiviteter (som i øvrigt næsten allesammen bliver arrangeret af elever) fortælle om deres egne projekter, og hvorfor vi netop skulle vælge deres. Da der var 20 aktiviter var det naturligvis ganske hektisk, men stadig ganske informativt. Jeg har brændt mig varm på tre forskellige services: Coral Monitoring, som holder et lokalt koralrev rent og indsamler data om dyrene omkring (desværre er der så mange ansøgere, at det kan blive svært at komme ind) - Traffic Linck, som undersøger og oplyser skolen og andre internationale skoler om konsekvenserne ved trafficking og hvor stort et omfang det egentlig foregår i. Desværre kan de ikke sige noget offentligt, da Kina officielt ingen slaveri oplever. Sidst, men ikke mindst, er Initiative for Peace, som træner sig selv og andre skoler i konfliktløsning. Til sidst på året tager de til fillippinerne og forsøger at anvende deres teknikker i lokale konflikter. Altsammen vildt spændende og svært at vælge!

Senere havde en workshop om "Alchohol Awareness" da skolen officielt ikke vil opfordre hverken til brug eller afholdenhed når det kommer til alkohol, blot man følger Hong Kongs lov, hvilket er min. 18 år. Her kunne det tydeligt mærkes hvor forskellige ungdomskulturer alligevel er, når man graver lidt i overfladen. Langt de fleste ( i min gruppe) fortalte at de ikke drak, eller havde lyst til det, men heller ikke fordømte de der gjorde. Det billede så ud til at gentage sig, da alle grupperne til sidst skulle opsummere hvad vi havde "lært". Som "alkoholdrikker" følte jeg mig noget dæmoniseret, på trods af workshopholderens formaninger om det modsatte.

Efter workshoppen skulle vi mødes med vores "Head of House", som er den lærer, bosat i blokken, som alle andre lærere, der er øverste tovholder på vores blok. Derfor er hun også den der har ansvar for at oplyse os om skolens regler, og hvor strengt de ser på dem. Jeg har både set, læst og fået refereret reglerne før, men dog aldrig så strikst, som Wendy gav udtryk for. Mange gange gentog hun, at de før har smidt elever ud, og at det vil ske igen... Tough lady..

Sidst på eftermiddagen blev der afholdt flea-market, som er et kæmpe loppemarked hvor både første- og andetårselever har mulighed for at købe de ting som sidste års graduanter har efterladt sig. Her var især sjovt at se hvordan nogle nationaliteter har mere træning i at manøvrere i et hektisk marked, hvor alle har spidse albuer.

Noget skræmt af både marked, regler og ramt af hjemve, tog jeg ud for at løbe. Vincent fra Tyskland løb med mig lidt af vejen og viste mig en flot, flot tur langs med den store sø, ved siden af campus. En spændende tur, som hurtigt skiftede i omgivelser og lugt, mellem grim, industriel og prutlugtende til telugtende, flot og med utrolig bjergudsigt. Desværre var jeg kun i stand til at løbe ca 40 sekunder, før mit tøj var blevet tre kilo tungere af sved. Ikke nok med at her er fugtigt som på et badeværelse, luftkvaliteten er tilmed dårlig, med masser af forurening.

Nu til aften var der musicnight, med alsken indslag, fra bollywooddans, latinamerikansk guitar-shredding til parringsdans fra Tjekkoslovakiet (se billedet. ømt.) Varierende i kvalitet, men rig på underholdning hele vejen igennem.

,,,,,,,,,,,,,,,,,, her er en masse kommaer du kan hygge dig med at sætte for mig - for nu går jeg i seng.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar